O studiach

Studia podyplomowe Logopedia

Pierwsza edycja rozp. 2022/2023 - zakończ. 2023/2024
Druga edycja rozp. 2023/2024 - zakończ. 2024/2025
Trzecia edycja rozp. 2024/2025 - zakończ. 2025/2026 REKRUTACJA trwa!!!
Prawdopodobnie 2024/2025 to ostatni rok, w którym rozpoczęcie studiów podyplomowych umożliwi ich ABSOLWENTOM wykonywanie zawodu logopedy! Prace nad ustawą o zawodzie logopedy zbliżają się ku końcowi!

Studia uruchomiono po raz pierwszy w roku ak. 2022/2023. Celem studiów jest wyposażenie absolwenta w kompetencje niezbędne do diagnozy, terapii i rehabilitacji osób z zaburzoną mową, a także do podejmowania działań zapobiegających ich powstawaniu. Absolwenci przygotowani są do realizacji zadań zawodowych logopedy i nauczyciela logopedy oraz podjęcia zatrudnienia w placówkach zdrowia, gabinetach prywatnych a – w przypadku absolwentów z przygotowaniem pedagogicznym – w placówkach oświatowych. Studia adresowane są do absolwentów wyższych studiów (I stopnia lub II stopnia lub jednolitych magisterskich) posiadających nienaganną wymowę oraz poprawnie posługujących się językiem polskim. Informacje dodatkowe: Studia trwają cztery semestry. Program studiów przewiduje 850 godzin zajęć w formie wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych realizowanych przez dwa lata podczas sobotnio-niedzielnych zjazdów odbywających się raz lub dwa razy w miesiącu na terenie uczelni lub w miejscach wskazanych przez uczelnię. W programie uwzględniono wszystkie efekty uczenia się oraz wytyczne w zakresie liczby godzin i punktów ECTS do grupy zajęć w zakresie logopedia określone dla studiów podyplomowych w standardzie przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela logopedy (Dz.U. 2021, poz. 890 – załącznik 3) oraz dodatkowo – włączono efekty uczenia się poszerzające kompetencje absolwentów w zakresie logopedii i przygotowujące do pracy w zawodzie logopeda. Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie logopedii.

W programie uwzględniono (skrócone opisy przedmiotów):

  • Biologiczne i medyczne podstawy logopedii – podstawy audiologii i foniatrii z anatomią i fizjologią narządów mowy, neurologia z anatomią i fizjologią układu nerwowego; podstawy genetyki i niepełnosprawności sprzężone, podstawy ortodoncji, podstawy psychiatrii, podstawy pediatrii i neonatologii, fizjoterapia w logopedii, podstawy geriatrii
  • Językoznawcze podstawy logopedii – fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, teoretyczne podstawy wiedzy o języku, słowotwórstwo, składnia i fleksji języka polskiego, podstawy socjolingwistyki, fonetyka akustyczna i wizualna
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii – podstawy neuropsychologii, podstawy psycholingwistyki rozwojowej, podstawy psychopatologii, terapia pedagogiczna, metody pedagogiczne w logopedii, rozwój i kształtowanie mowy dziecka, integracja sensoryczna, elementy pedagogiki wczesnoszkolnej, komunikacja wspomagająca i alternatywna z językiem migowym
  • Propedeutyka logopedii – podstawowe pojęcia logopedii, historia logopedii, przedmiot i koncepcje logopedii, paradygmaty zdrowia, etyka zawodu logopedy, system opieki logopedycznej, profilaktyka logopedyczna, klasyfikacje zaburzeń mowy, logopedia artystyczna z emisją i higieną głosu, logopedia międzykulturowa, dwujęzyczność
  • Logopedia kliniczna i szkolna z przygotowaniem dydaktyczno-metodycznym – metodyka diagnozy i terapii, warsztat pracy logopedy, media i nowe technologie w logopedii, logorytmika; czynności prymarne i odruchy orofacjalne, dysfagia, dyslalia, palatolalia i rynolalia, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, wczesna interwencja logopedyczna; dysfonie, jąkanie i giełkot, opóźniony rozwój mowy, mutyzm i mutyzm wybiórczy, gerontologopedia; oligofazja, komunikacja osób ze spektrum autyzmu, metody rewalidacji indywidualnej, tyflologopedia i surdologopedia, podstawy audiofonologii pedagogicznej, fonogesty metody wychowania słuchowego i językowego; afazja, pragnozja; schizofazja, dyzartria; onkologopedia z fonacją pozakrtaniową
  • Studium przypadku w logopedii szkolnej i klinicznej
  • Praktyki zawodowe w placówkach oświatowych i medycznych

Regulamin studiów podyplomowych


Edycje wygaszone

Studia podyplomowe Logopedia ogólna i kliniczna

Pierwsza edycja: rozp. 2018/2019 - zakończ. 2019/2020
Druga edycja: rozp. 2019/2020 - zakończ. 2020/2021
Trzecia edycja rozp. 2020/2021 - zakończ. 2021/2022
 
Celem studiów podyplomowych Logopedia ogólna i kliniczna jest przygotowanie absolwenta do zawodu regulowanego logopedy poprzez wyposażenie go w kompetencje niezbędne do pracy z osobami z zaburzoną mową. Studia spełniają wymóg 600 godzin dla kształcenia podyplomowego określony jako jeden z warunków uznawalności wykształcenia w Polce dla zawodu logopedy. Absolwent studiów podyplomowych Logopedia ogólna i kliniczna jest przygotowany do podjęcia pracy jako logopeda w placówkach oświatowych, medycznych i gabinetach prywatnych, przy czym zatrudnienie w poszczególnych resortach odbywa się pod warunkiem spełnienia innych kryteriów kwalifikacji zawodowych określonych dla zawodu regulowanego logopedy oraz wymagań do zajmowania określonego stanowiska w tych resortach. Absolwent studiów podyplomowych Logopedia ogólna i kliniczna zna i rozumienie fakty i pojęcia związane z zaburzeniami mowy w zakresie istoty, symptomów, przyczyn, metod diagnozy i terapii oraz związku zaburzeń mowy z jakością życia na wszystkich etapach rozwoju człowieka. Potrafi innowacyjnie wykonywać zadania typowe dla zawodu logopedy oraz rozwiązywać problemy nietypowe i pojawiające się nie w pełni przewidywalnych warunkach. Potrafi planować własny rozwój zawodowy. Jest gotów do postępowania zgodnie z etyką zawodową oraz upowszechniania swojego zachowania w środowisku pracy i poza nim, samodzielnego podejmowania decyzji oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki swoich działań. Studia adresowane są do absolwentów wyższych studiów (I stopnia lub II stopnia lub jednolitych magisterskich) posiadających nienaganną wymowę oraz poprawnie posługujących się językiem polskim. Program studiów przewiduje 600 godzin zajęć w formie wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych realizowanych podczas sobotnio-niedzielnych zjazdów odbywających się raz lub dwa razy w miesiącu na terenie uczelni lub w miejscach wskazanych przez uczelnię (zajęcia praktyczne w całości organizowane są przez Uniwersytet Zielonogórski). Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie logopedii ogólnej i klinicznej.


Studia podyplomowie Neurologopedia

Jedna edycja: 2018/2019 - 20219/2020; studia wygaszone.
Celem studiów jest podniesienie kompetencji logopedów w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii osób w każdej fazie życia, u których występują zaburzenia zdolności komunikacyjnej powstałe w wyniku uszkodzeń i dysfunkcji układu nerwowego. Absolwent studiów podyplomowych w zakresie neurologopedii jest przygotowany do prowadzenia profilaktyki, diagnozy i terapii osób w różnym wieku (od urodzenia, poprzez wiek rozwojowy, do wieku senioralnego), u których występują zaburzenia zdolności komunikacyjnej powstałe w wyniku uszkodzeń i dysfunkcji układu nerwowego. Studia mają charakter dokształcający i adresowane są do absolwentów wyższych studiów (I stopnia lub II stopnia lub jednolitych magisterskich) posiadających udokumentowane wykształcenie w zakresie logopedii. Program studiów przewiduje 270 godzin zajęć w formie wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych realizowanych podczas 15 sobotnio-niedzielnych zjazdów odbywających się raz lub dwa razy w miesiącu na terenie uczelni lub w miejscach wskazanych przez uczelnię (zajęcia praktyczne w całości organizowane są przez Uniwersytet Zielonogórski). Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Neurologopedii.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18